CZARNO NA BIAŁYM jawność w Olsztynie

Visit Olsztyn – dezinformacja i umowy z pracownikami ratusza

Zimą tego roku zaczęliśmy zbierać dane dotyczące portalu visit.olsztyn.eu, który powstał w ramach projektu wartego ponad 400 tys. złotych i miał być kluczowym elementem promocji turystycznej Olsztyna. Naszą ciekawość wzbudziły koszty stworzenia portalu oraz zawarte w nim informacje. Zauważyliśmy, że na stronie znajdują się nieaktualne dane. Ze strony o transporcie publicznym można było dowiedzieć się, że w Olsztynie istnieje tylko i wyłącznie komunikacja autobusowa, zaś linia tramwajowa jest w budowie. Ponadto jedną z atrakcji turystycznych są cykliczne zawody balonowe, które odbywają się co roku (w rzeczywistości odbyły się ostatni raz kilka lat temu). Co więcej, na stronie dotyczącej jez. Ukiel widniała informacja, że do 2014 zostanie wybudowana nowa infrastruktura.

Urzędników zapytaliśmy również o statystki portalu. Okazało się, że są one bardzo mizerne. Z uzyskanych przez nas danych wynika, że od momentu uruchomienia strony do 29 lutego 2016 roku, skorzystało z niej zaledwie 140 353 unikalnych użytkowników (strona FRO na Facebooku ma kilkadziesiąt tysięcy wyświetleń miesięcznie). Z kolei liczba zainstalowanych aplikacji mobilnych Visit Olsztyn w powyższym okresie była następująca:

  • Android: 937
  • iOS: 399
  • Windows Phone (za ostatni rok): 58

Nasze wnioski o udostępnienie informacji publicznej dotyczące Visit Olsztyn:

Sprawą Visit Olsztyn zainteresowało się Radio Olsztyn. Po publikacji materiału, dotyczącego braku aktualizacji, który ukazał się 24 czerwca 2016 roku, informacje na niektórych stronach zostały zmienione. Ponadto Prezydent zapowiedział wyciągnięcie konsekwencji służbowych wobec pracownika odpowiedzialnego za aktualizację portalu. Co zaskakujące, żeby nie powiedzieć żenujące, Dyrektor Biura Promocji – Krzysztof Otoliński był zaskoczony całą sytuacją. Zaś Dyrektor Biura Komunikacji i Dialogu Obywatelskiego – Aneta Szpaderska stwierdziła, że aktualizowanie takiej strony to dość trudne wyzwanie.

Jednak to nie koniec naszych działań związanych ze stroną visit.olsztyn.eu. Z rejestru umów cywilnoprawnych zawartych od 2014 roku, który został udostępniony na nasz wniosek wynika, że pracownicy Biura Promocji: Andrzej Kocięcki, Marcin Sakowicz i Radosław Paździorko zawarli dwukrotnie umowy z Gminą Olsztyn na przygotowanie materiałów promocyjnych dotyczących portalu Visit Olsztyn. Łącznie zarobili 25 016,98 złotych. Jesteśmy ciekawi, jaki był efekt ich pracy i dlaczego to właśnie oni zostali wybrani jako wykonawcy materiałów, skoro są etatowymi pracownikami Biura Promocji. Jednocześnie zapytaliśmy, jakie konsekwencje służbowe zostaną wyciągnięte wobec pracownika, który nie aktualizował na czas strony visit.olsztyn.eu oraz dlaczego do odpowiedzialności nie zostanie pociągnięty Krzysztof Otoliński – szef Biura Promocji. Ratusz ma 14 dni na odpowiedź.